Historia buraka

To dość popularne warzywo znane jest od co najmniej czterech tysięcy lat. Uprawiane było w basenie Morza Śródziemnego, Iranie, Indiach, a nawet Chinach. W niektórych krajach, np. w Persji, burak uważany był za symbol kłótni.

Buraki zawierają dużą ilość cukru (9 proc.), kwasu jabłkowego i szczawiowego, soli, potasu, magnezu, fosforu, witaminy C i wiele innych pierwiastków niezbędnych dla ustroju człowieka. Jadane w każdej postaci stanowią czynnik regulujący i ogólnowzmacniający pracę całego organizmu.

Wskazane są przy nerwicy, anemii, odwapnieniu, przezię-bieniach, robakach, grypie i anginie. Jedynie chorym na cukrzycę nie zaleca się większych ilości buraków.

Była powszechnie znana i uprawiana w starożytności, natomiast w czasach nowożytnych stała się warzywem wykwintnym, podawanym na stoły wielmożów. Obecnie nie wyobrażamy sobie bez niej prawidłowego żywienia.

Swoją dużą wartość odżywczą marchew zawdzięcza przede wszystkim zawartości karotenu, który w organizmie jest przetwarzany w witaminę A, mającą istotny wpływ na wzrost człowieka oraz prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Ponadto zawiera cukier i kwas foliowy oraz w mniejszym stopniu wiele innych, równie pożytecznych składników.

Ma silne działanie regulujące, ogólnie wzmacnia organizm. Przy astmie, bronchicie i chrypce zaleca się picie świeżego soku z marchwi 2 razy dziennie na czczo po 1 szklance. Niemowlętom należy mieszać sok z wodą.

Przy biegunkach u dzieci nie do zastąpienia są zupki mar- chwiowe. Smarowanie sokiem z marchwi twarzy i szyi zapobiega zmarszczkom i odświeża skórę.

Zostaw komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>