Jabłka

To niezwykle popularny, smaczny i pożyteczny owoc. Przysłowie mówi, że kto jada codziennie jabłko, ten obejdzie się bez lekarza. Jabłka nie zawierają zbyt wielu witamin ani soli mineralnych, ale lista zawartych w nich cennych dla zdrowia składników jest długa. Swoje niezwykłe właściwości jabłko zawdzięcza przede wszystkim pektynom. Wystarczy 15 g pektyn dziennie, aby nie mieć sklerozy. Taka ilość znajduje się w dwóch jabłkach.

Uczony kanadyjski, prof. Sherman, stwierdza: „Pektyny jabłek działają jak miotła w naszych kiszkach, wymiatają bowiem wszystko to, co jest w nich zbędne, a m.in. substancje, z których mógłby powstać cholesterol. Pektynami są inkrustowane ścianki komórek w jabłku oraz blaszki gniazd nasiennych. Dlatego, np. gotując jabłka, nie należy tych gniazd usuwać. Pektyny wiążą radioaktywny kobalt i stront i usuwają promieniotwórcze substancje z naszego organizmu”.

Medycyna ludowa od dawna zalecała jabłka na wszelkiego rodzaju zaburzenia żołądkowe, do dziś potwierdza to medycyna oficjalna. Doskonale działają na krążenie krwi i dlatego korzystnie wpływają przy dolegliwościach reumatycznych i podagrze.

Ułatwiają też przyswajanie wapnia. Do tego stopnia działają upiększająco na skórę, włosy i paznokcie, że wszystkie kosme-tyczki radzą jeść rano jabłko dla urody, a wieczorem dla zdrowia.

Jabłkowa kuracja odchudza, ponieważ 100 g jabłek daje 30-50 kalorii, działa też wzmacniająco na mięsień serca.

Jeżeli ze wszech miar zaleca się spożywać skórkę jabłka, to gruszki należy raczej obierać, gdyż jej skórka jest twarda i może zalegać w żołądku.

Wywar z suszonych gruszek jest doskonałym środkiem w stanie gorączki, przy kaszlu i biegunce. Sok z gruszki, działając moczopędnie, pomocny jest w leczeniu kamicy moczowej, natomiast zmieszany z miodem bywa niezastąpiony w leczeniu chrypki. Picie soku z gruszki łagodzi również skutki kaca.

Zostaw komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>