Medytacja transcedentalna

Do transcendentalnych (łac. transcendens – przekraczać, po-stępować) ćwiczeń medytacyjnych szczególnie potrzebne jest ciche i nieco zaciemnione pomieszczenie. Niezwykle ważne jest wprowadzenie siebie w stan odprężenia, który powinien jeszcze pogłębić ćwiczenie.

Zajmujemy wygodną pozycję siedzącą. Początkujący mogą siedzieć na krześle z wysokim oparciem. Stopy ustawione równolegle, tułów wyprostowany, wzrok skierowany przed siebie, powieki lekko przymknięte. Ręce należy oprzeć na górnych częściach ud. Palce dłoni lekko wyprostowane, prawa dłoń tak dotyka otwartej lewej dłoni, żeby kciuki stykały się. Początkowo można wspierać się plecami na oparciu krzesła, później należy starać się siedzieć prosto, bez opierania się. Czas medytacji wynosi 20 minut.

Praktyka medytacyjna jest dość prosta, sprowadza się bowiem do powtarzania trzech sylab: om – ah – hum. Powtarzamy je w myśli i trzeba je zgrać z oddechem. Wdychając powietrze, powtarzamy sylabę om, wydychając powietrze – powtarzamy sylabę ah. Wydech powinien być dłuższy niż wdech. Po wydechu winna nastąpić pauza, podczas której powtarzamy sylabę hum. W miarę ćwiczeń czynności te winny przebiegać automatycznie, bez napięcia i bez zwracania na nie zbytniej uwagi.

Nachodzące nas podczas medytacji wyobrażenia, myśli i odczucia należy przyjmować spokojnie, nie tłumić ich ani nie usuwać ze świadomości. Podczas kolejnych seansów z pamięci mogą wydobywać się obrazy nieprzyjemne, trudne itp. Trzeba spokojnie znosić ten fakt i powracać do powtarzania sylab, czyli mantry. W ten sposób istnieje szansa na rozładowanie dawnych stresów i urazów psychicznych.

Powyższy schemat, opracowany przez Schwabischa i Siemsa, zalecany jest do dwukrotnego ćwiczenia w ciągu dnia, najlepiej rano i wieczorem. Uprawianie medytacji tylko raz dziennie również przynosi zadowalające wyniki. Osoby bardziej zaawansowane w ćwiczeniach medytacyjnych powinny starać się przyjmować pozycję lotosu lub półlotosu, gdyż wówczas łatwiej jest osiągnąć pełny stan psychicznego i fizjologicznego odprężenia. Istotny jest też czas poprzedzający medytację. Już na kilka godzin wcześniej nie powinno się palić papierosów, pić alkoholu, kawy ani mocnej herbaty.

Oprócz wymienionych metod i technik w walce ze stresem pomocne są preparaty ziołowe. Jednym z nich jest „Nerven- dragees – ratiopharm”, tabletki wpływające kojąco na zniszczony stresem ustrój nerwowy. Głównym składnikiem tej mieszanki jest wyciąg z suchego korzenia waleriany, czyli kozłka lekarskiego.

Zostaw komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>