Osoba lękliwa – Stres

Osoba lękliwa, zdominowana przez osobnika silniejszego, bojąca się głośnej muzyki lub krzyku, powinna słuchać muzyki głośnej i mocnej, aby przezwyciężyć w sobie stan lęku. Przy braku właściwej oceny swojej wartości może być z powodzeniem słuchany Romans F-dur L. van Beethovena. Dla dodania energii pomocny będzie Marsz torreadora z opery Carmen G. Bizeta lub Marsz turecki W. A. Mozarta. Koncentracji i skupieniu sprzyja np. Toccata i fuga d-moll J. S. Bacha. Dla osób nieśmiałych, samotnych i skrytych – Bolero lub Rapsodia hiszpańska M. Ravela.

Terapeuci włoscy opracowali nawet specjalne zestawy muzyczne na najrozmaitsze okazje życiowe. I tak:

Muzyka uspokajająca-. J. S. Bach, Koncert brandenburski nr 5 F. Chopin, I Koncert fortepianowy i Walc a-moll W. A. Mozart druga część 10 Symfonii F. Schubert, druga część VII Symfonii R. Wagner, Preludium do Parsifala.

Muzyka podniecająca: P. Czajkowski, pierwsza część VI Symfonii i Walc kwiatów, J. Brahms, Intermezzo b-moll M. Ravel, Bolero F. Mendelssohn-Bartholdy, Śpiew wiosny.

Muzyka uśmierzająca: R. Wagner, Aria do Wenus z opery Tannhäuser J. Brahms, Kołysanka C. Debussy, Światło księżyca: I. Berlin, Alexander’s Ragtime Band.

Muzyka na dobre trawienie: J. S. Bach, Koncert d-moll na dwoje skrzypiec B. Bartok, Sonata na skrzypce solo L. van Beethoven, Sonata Patetyczna’, R Liszt, Koncert fortepianowy F. Mendelssohn, uwertura Hebrydy, W. A. Mozart, Sonata a-moll.

Warto mieć stały zestaw nagrań, które możemy odtwarzać przy różnych okazjach, a nawet codziennie. Powinny to być utwory najbardziej łubiane.

Na jednej kasecie dobieramy muzykę spokojną, relaksującą i utrzymaną w wolnym tempie. Jej słuchanie jest szczególnie zalecane rano i dla relaksu w ciągu dnia. Druga kaseta lub odwrotna strona tej samej powinna zawierać muzykę aktywizującą, rytmiczną, podczas której wykonujemy ruchy ciałem.

Na następnej kasecie mogą znaleźć się utwory wokalne, zawsze chętnie słuchane. Na odwrotnej stronie kompletujemy muzykę dynamiczną odtwarzamy ją w razie potrzeby uaktywnienia dużej energii, a w połączeniu np. z aerobikiem efekt jest o wiele większy.

Ponadto warto mieć znacznie szerszą muzykotekę. Przy pracach fizycznych, sprzątaniu itp. odpowiedniejsza jest muzyka głośna i rytmiczna, na ogół jednak zaleca się muzykę spokojną i cichą, dostosowaną do rytmu wykonywanych zajęć.

Przed zaśnięciem najlepiej słuchać nowych nagrań albo tych mniej akceptowanych, aby rozszerzać spektrum własnych odczuć muzycznych.

Zostaw komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>