Przemiana materii

Przemiana materii. Wszelkie kąpiele, zgodne z zasadami hydroterapii, wpływają mobilizująco na funkcjonowanie wszystkich organów i zwiększają przemianę materii. Sebastian Kneipp w swojej książce Moje leczenie wodą tak radzi przeprowadzać kąpiele:

„Niechaj nikt nie waży się brać zabiegu z zimnej wody, gdy mu zimno i dreszcze go przenikają. Zabieg z zimną wodą należy wykonać szybko. Przy rozbieraniu się i ubieraniu nie można marudzić. Łącznie rozbieranie, zabieg i ubieranie się nie powinno trwać dłużej niż 4-5 minut. Po żadnym zabiegu zimną wodą nie wyciera się ciała na sucho (oprócz głowy i rąk). Po każdym zabiegu wodoleczniczym i ubraniu się obowiązkowo trzeba zażywać ruchu, aż ciało wyschnie i rozgrzeje się”.

Zabiegi te polegają na zanurzaniu ciała w wodzie o różnej temperaturze. Zawsze zaczyna się od kąpieli gorącej, a kończy na zimnej. Ważne jest, aby woda miała skrajną temperaturę: była albo bardzo zimna, albo gorąca.

Kąpiele o zmiennej temperaturze w większym stopniu niż jednorodne wpływają na obieg krwi i wzmacniają centralny układ nerwowy. Zaleca się je wyłącznie osobom zdrowym. Przeciwwskazania dotyczą też osób wyczerpanych fizycznie oraz kobiet na 3-4 dni przed menstruacją.

W tej grupie terapii najczęściej stosuje się kąpiel zmienną nóg, twarzy i rąk.

Kąpiel taka powinna trwać od pół minuty do trzech minut, im jest krótsza, tym skuteczniejsza. Kąpiel w rzece, jeziorze lub basenie też nie powinna trwać długo. Osoby zdrowe, które zażywają w wodzie dużo ruchu, a później jedzą wysokokalorycznie i obficie, nadrobią to, co straciły w wodzie.

Osoby o słabszej budowie ciała wyczerpują się i męczą, zbyt długo przebywając w wodzie, nic przy tym nie zyskując zabieg taki osłabia ich organizm, a nie wzmacnia go. Osoby o przeciętnych lub gorszych warunkach fizycznych powinny w zbiornikach otwartych kąpać się krótko.

Zostaw komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>