Trening autogenny

Metoda ta polega na oddziaływaniu na swój organizm i psychikę poprzez wyzwalanie reakcji odprężenia i koncentracji oraz prostych formuł samosugestii (gr. auto-genśs powstały sam przez się). Jest to forma gimnastyki psychicznej dla osób zdrowych, jak również cierpiących na lekkie zaburzenia somatyczne i psychiczne.

Istnieje wiele technik treningu autogennego. Najbardziej znana jest metoda Schultza, ale interesujące są również techniki Maltza i Lazarusa. Ze względu na popularny charakter i ograniczoną objętość niniejszego opracowania trudno byłoby przedstawić np. dość złożoną i obszerną technikę Schultza, przedstawiamy zatem nie mniej zalecaną technikę Lazarusa.

– 1. Ułóż się jak najwygodniej i rozluźnij całe ciało. Wciągnij jak najwięcej powietrza i zatrzymaj je w płucach przez 5 sekund. Teraz powoli je wydychaj. Zwracaj uwagę na pojawiające się uczucie spokoju i wewnętrznego odprężenia. Oddychaj normalnie i odczuwaj pojawiające się przyjemne doznanie coraz większej ociężałości. Zrób dziesięciosekun- dową przerwę.

– 2. Zwracaj uwagę na różnicę między tym, co odczuwasz, kiedy mięśnie ciała są napięte, a tym, gdy są rozluźnione. Staraj się teraz mocno napinać wszystkie mięśnie ciała: zaciśnij szczęki, powieki, napnij mięśnie barków, ramion, piersi, pleców, brzucha i ud.

– 3. Powinieneś teraz odczuwać napięcie całego ciała. Jeszcze trochę napinaj mięśnie, następnie rozluźnij się i odpręż. Zrób 10 sekund przerwy.

– 4. Zwróć uwagę na to, że kiedy masz oczy otwarte, odczuwasz lekkie napięcie, a kiedy zamykasz je, owo napięcie znika. Wykonaj kilkakrotnie ćwiczenie, starając się za każdym razem doznać tego wrażenia. Zrób 10 sekund przerwy.

Zostaw komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>