Witamina Bs

Witamina B2, zwana też ryboflawiną, reguluje gospodarkę energetyczną organizmu, pomagając spalać cukry. Razem z białkami i kwasem fosforowym tworzy enzymy. Podobnie jak witamina B1 rozpuszcza się w wodzie, dlatego produkty zawierające te witaminy muszą być gotowane pod przykryciem, a wywaru nie należy wylewać. Również warzywa przetrzymywane w lodówce tracą około 1% witaminy dziennie. Nie należy też zbyt długo płukać obranych warzyw.

Brak tej witaminy w organizmie wywołuje symptomy podobne jak przy niedoborze witaminy Br a dodatkowo objawia się pękaniem kącików ust, zapaleniem jamy ustnej, niedokrwistością, zmniejszeniem odporności na choroby zakaźne, zaćmą, astmą, łuszczycą lub zapaleniem spojówek.

Dobowe zapotrzebowanie organizmu na witaminę B2 wynosi dla mężczyzn 1,5 mg, dla kobiet – 1,2 mg. Kobiety w ciąży lub matki karmiące powinny zasilać organizm do 3 mg witaminy B2. Dotyczy to również osób spożywających wiele mięsa.

Duże ilości ryboflawiny zawiera mleko i przetwory mleczne. Ponieważ jest ona nieodporna na światło słoneczne, należy przechowywać mleko w zaciemnionym miejscu. Mleko znajdujące się w sprzedaży posiada z reguły niewielkie ilości ryboflawiny, gdyż niszczy ją światło. Wystarczy, że butelka (jasna) z mlekiem postoi dwie godziny na słońcu, aby mleko utraciło witaminę B2. Zawartość witaminy B2 w poszczególnych produktach:

Nazywana też niacyną lub witaminą PP, ma duże znaczenie dla systemu nerwowego i prawidłowej pracy mózgu. Jej niedobór może prowadzić w najłagodniejszej formie do bezsenności, a w stanach ostrych do zaburzeń psychicznych, halucynacji itp.

Dobowe zapotrzebowanie organizmu na niacynę wynosi dla dzieci 15 mg, dla dorosłych 15-25 mg, dla kobiet ciężarnych i karmiących – 25 mg.

Najwięcej witaminy B3 znajduje się w wątrobie, rybach, drobiu, pestkach słonecznika, orzechach arachidowych, pełnych ziarnach zbóż, fasoli, grochu i drożdżach.

Zostaw komentarz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>